După cum sună, autentificarea fără parolă este un mijloc de identificare și conectare la o aplicație web sau mobile fără a utiliza o parolă statică. Utilizarea autentificării fără parolă previne vulnerabilitățile de securitate cu care aceasta vine la pachet. Să fim serioși, cu toții folosim cam aceeași parolă sau derivate ale acesteia pe mai multe aplicații sau chiar dacă folosim parole complexe și diferite le avem pe toate salvate în browser, pentru a nu ne încărca memoria sau pierde caietul cu notițe. Pentru a scăpa de parole, sunt folosite diferite metode pentru a verifica un utilizator. De la clasicul SMS sau un cod pe email până la amprenta digitală sau chiar scanarea facială.
Apple, Google şi Microsoft lucrează deja trecerea în passwordless și renunțarea totală a utilizării parolei clasice, notează News.ro. Astfel, mai mult ca sigur în viitorul apropiat dacă vom dori să intrăm pe Android, iOS, Windows, macOS, Chrome, youtube etc vom fi nevoiți să ne familiarizăm cu acest nou mod de accesare a contului. Logarea passwordless prezintă două avantaje importante. În primul rând este simplă, iar în al doilea rând, este considerată mult mai sigură, cel puțin pentru moment. Spargerea conturilor devine mult mai dificilă, prin eliminarea celei mai vulnerabile componente a procesului, parola. Hackerii vor avea nevoie să intre în posesia cheii de securitate fie prin spargerea mai întâi a terminalului nostru mobil, fie prin spargerea în prealabil a adresei de mail, la care accesul se va face tot printr-o cheie de criptare trimisă pe nr de telefon, deci șansele de reușită a unui atac cibernetic se îngreunează considerabil.
Dacă giganții în IT vor implementa sistemul passwordless, ce se va întâmpla cu restul companiilor din digital, în special cei din retail? Ei bine shopping-ul online a devenit o parte esențială a vieții de zi cu zi. Potrivit unui raport comercial al ONU, vânzările de comerț electronic au crescut la 26,7 trilioane de dolari în 2020, în creștere cu 4% față de 2018. Un alt raport din 2020 de la IBM sugerează că pandemia a accelerat trecerea la retailul online cu cel puțin cinci ani. Cu toate acestea, pe măsură ce comerțul cu amănuntul online a crescut, la fel și așteptările clienților.
Consumatorii de astăzi se așteaptă la o experiență fără efort din momentul în care accesează un magazin online. Deși încă le pasă de confidențialitate și securitate, clienții sunt mai puțin dispuși să sacrifice o experiență perfectă de utilizare a platformei în detrimentul siguranței ( vezi cazul GDPR – unde de cele mai multe ori dăm accept doar ca să ajungem să navigăm cât mai repede fără a citi cu atenție tipurile de cookie și ce se întâmplă cu datele noastre ). Ce face o experiență bună de cumpărături? Pentru majoritatea, comoditatea. Dacă ceva nu poate fi găsit, comandat și livrat direct la ușă fără prea multă agitație, vizitatorii vor migra către alt webstore care le oferă acest aspect.
Ori de câte ori clienții sunt forțați să înregistreze un cont nou cu un nume de utilizator și o parolă, aceștia sunt obligați să o rețină sau să o noteze. Având în vedere că majoritatea consumatorilor online frecventează zeci de vitrine digitale, poate fi destul de dificil să își amintească toate aceste credențiale. Potrivit unui studiu Un sondaj realizat de cei de la Transmit Security, 64,5% dintre clienți vor părăsi un site dacă sunt forțați să își reseteze parola. De aceea, cred că „Passwordless Authentication” va fi un must în următorii ani și pentru antreprenorii din e-commerce.